Feestlocatie / leestijd 8 minuten
Top 10 vragen te stellen aan de feestlocatie voordat je een coverband of DJ inhuurt voor je bruiloftfeest.
Als je van plan bent om een coverband of DJ op je trouwlocatie te boeken voor het trouwfeest, verdient het aanbeveling met de bedrijfsleiding of weddingplanner af te stemmen of de feestlocatie geschikt is voor de live muziek die je in gedachten hebt.
De meeste feestlocaties geven aan dat live muziek mogelijk is maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan als je een DJ of coverband inhuurt. Hier is de lijst met Top Tien vragen die je helpen de juiste beslissing te nemen.
1.Heeft u een vergunning voor live muziek ?
De hamvraag en de meest voor de hand liggende want in Nederland is de Wet Milieubeheer van toepasssing die voor live muziek regelt dat de toegestane geluidsnorm valt tussen 95 en 115 Db(A).
Niet iedere trouwlocatie heeft zo een vergunning dus als je de locatie van je dromen hebt gevonden maar er is geen vergunning dan kun je kiezen voor muziek met een laag geluidsniveau zoals een pianist, acoustisch duo of trio, gypsy jazz band of een strijkkwartet.
2.Heeft u een inhouse PA Systeem ?
Dit is een Public Adress systeem waarmee de live muziek wordt geregeld en qua geluidsmix en volume wordt geregeld door een technicus. Het is van belang te weten of de feestzaal gebruik van deze PA optioneel aanbiedt of verplicht stelt omdat ze graag alles in eigen hand houden. Er kunnen aan beide mogelijkheden ook extra kosten verbonden zijn.
Dit is weer belangrijk om te weten voor de band of DJ die je inhuurt want dan moeten de technische specificaties en aansluitingen op elkaar worden afgestemd.
3.Beschikt u over een geluidsbegrenzer ?
Geluidsbegrenzers, ook wel limiters genoemd, zijn apparaten die voortdurend het geluidsniveau meten door bijvoorbeeld een microfoon. Gaat het geluidsniveau de vooraf gestelde limiet te boven dan wordt het volume automatisch bijgesteld.
Veel gemeenten stellen een dergelijk apparaat verplicht maar niet elke band is er blij mee hoewel de meeste hiermee vertrouwd zijn.
4.Zijn er nog andere geluidsbeperkingen ?
Check of er nog specifieke geluidsbeperkingen zijn. Indringende basvolumes kunnen aan beperkingen onderhevig zijn evenals het gebruik van een drumkit. In dit verband is het al of niet verplicht gebruik van een inhouse PA systeem een belangrijk gegeven om te weten.
5.Hoeveel ruimte is er beschikbaar voor de band en voor hoeveel musici kunt u plaats maken ?
Ook een basiselement in de voorbereiding. De meeste feestlocaties zullen zonder probleem een trio of kwartet kunnen faciliteren. Maar een coverband van 6 of 7 man / vrouw met zanger / zangeressen wordt al een heel ander verhaal.
De meeste bands van die grotere omvang beschikken over een “rider”. Een rider is een schematisch tekening van de opstelling van de band met de daarbij behorende instrumenten en apparatuur en de benodigde ruimte. Het is het handigst als de coverband zelf met de locatie eigenaar deze technische details afstemt.
6.Hoeveel stroompunten / stopcontacten zijn er beschikbaar ?
Ook voor de hand liggend maar erg belangrijk. Bij een locatie die beschikt over een podium zal de stroomvoorziening geregeld zijn. Maar bij een diner – of feestzaal waar ruimte gemaakt moet worden is er niet altijd rekening gehouden met de stroomvoorziening. Ook met de “rider” in hand is dit goed van te voren te regelen om te zorgen dat er voldoende contacten voorhanden zijn.
7.Kunt u op de feestlocatie een crew dinner regelen voor de band ?
Vaak hebben bands in hun rider geregeld dat er een crewdinner en drinks voor ze beschikbaar moet zijn. Immers een band zal tijdig van huis gaan om minstens een uur vóór het optreden aanwezig te zijn. Met reistijd, lossen, opstellen, soundcheck, verkleden, optreden en later afbreken, laden en de terugreis is in feite een werkdag / avond van acht uur gemoeid. Het is daarom een logische eis dat de opdrachtgever voor een maaltijd zorgdraagt voor aanvang van het optreden. Dit moet dus met de beheerder van trouwlocatie geregeld worden.
8.Zijn er voldoende los, laad – en parkeergelegenheden voor de band ?
Een belangrijk aspect met name in grote steden en belangrijk om goed af te stemmen met de beheerder van feestlocatie.Voor het laden en lossen zal een daarvoor formeel toegestane plek aanwezig moeten zijn. Als de auto’s of bus van de band niet on site kunnen worden geparkeerd maar er naar een aparte parkeerlocatie moet worden afgeweken, moet er rekening worden gehouden met parkeerkosten.
9.Is er een kleedkamer beschikbaar ?
De meeste bands zullen gewend zijn om zich op de meest bizarre plekken zich om te kleden. Vaak op toiletten, in de bus van de band of in een achterkamertje zijn de favorieten. Het kan zijn dat de musici een kleedkamer vragen en dat vereist ook afstemming
10.Is er een tijdstip waarop de muziek moet stoppen ?
Aan elk feest komt een eind en dus ook helaas aan een trouwfeest. Wanneer de muziek moet stoppen is afhankelijk van de vergunning van de locatie. Ook kan het zijn dat hotels een uiterst tijdstip hebben vastgesteld in verband met hotelgasten. Een belangrijk punt om dit te checken.
Deze lijst geeft een overzicht van de belangrijkste aspecten maar pretendeert niet volledig te zijn. Overleg en afstemming met de beheerder of weddingplanner is cruciaal.
In het geval u op zoek bent naar een jazz band bekijk dan deze pagina.
Voor een coverband is de site Bandzoeker een aanrader.
Cat. Feestlocatie